#22 Buslijn 9

26 november 2017

Zoals elke morgen lopen we om 7:10 vanuit het universiteitsgebouw richting de ingang. Aan de rechter kant van het hek is de bushalte. Een verhoging van beton met ijzeren stangen erin om op te zitten. Overigens een van de weinige bushaltes die er zo uit ziet. Het is omringd door hoog gras en plastic zooi.

De bus hoort rond 7:25 te komen maar heeft vaker de neiging om niet op te komen dagen. (Veolia taferelen hier?). Om 8 uur komt de volgende bus, knalrood met voorop nummer 9. Verstopt onder de ruitenwisser. We betalen zo'n 9000 Dong €0,33 cent voor onze stop naar het ziekenhuis. We rijden richting het centrum van Phan Thiet verder weg van Mui Ne. In de verte achter wat bomen zien we als eerst de begraaf plaats. De graven liggen hier hoog boven de grond en versierd met verschillende kleuren.

Als we wat verder door zijn gereden zien we de rivier met blauw geel of blauw rood gestreepte boten. Het wordt tijd om onze neuzen dicht te doen. We naderen een fabriek die visolie maakt. En die geur die hier vanaf komt is niet te doen.

Gelukkig is dit na vijf lange minuten voorbij als het centrum dichterbij komt. Net als in Nederland zie ik hier een fietsenmaker voorbij komen. En terwijl we alle scooters ontwijken alsof het een computerspel is blijf ik me verbazen wat ze meenemen. Dit keer een (knalroze) gasfles ter grote van een mens.

Zo nu en dan springt er iemand in de bus alsof het doodnormaal is. Er staan wel stop bordjes maar als je ergens op de route bent is de chauffeur altijd zo vriendelijk om voor je te stoppen. Gezien hij zich aanpast aan jou moet jij je ook aanpassen aan hem. De conductrice springt de bus uit om aan de overkant hun ontbijt te halen. Kommetjes en al worden meegegeven die brengen ze later wel weer terug.

Een ander opmerkelijk object dat we tegen komen zijn doodskisten. Niet iets wat je zomaar op straat tegen komt en zeker niet met een enorm hoofd van Jezus erop. We ontwijken nog even een paar koeien die de weg in beslag nemen en komen dan aan bij onze eindstop het ziekenhuis. Vanuit hier is het nog 5 minuten met de taxi en dan zijn we op onze bestemming.

IMG_5239

1. Oma:
    😘:-)
  2. Chris en wies:
    26 november 2017
    Geniet van je steeds nieuwe ontdekkingen!
    Groetjes, Chris en Wies!