#29 Home Sweet Home

5 januari 2018

De laatste week heb ik voornamelijk doorgebracht in Hanoi. De hoofdstad van Vietnam maar daarmee niet de grootste stad, dat is Saigon (Ho Chi Minh City). De eerste avond doe ik een foodtour, hierbij krijgen we 7 verschillende gerechten uit de Vietnamese keuken.

1.     Noedel soep met varken
2.     Gedroogde bief salade
3.     Rijstblad met daarin varken en champignons
4.     Gefrituurde loempia
5.     Glasnoedel
6.     Banh mi (stokbrood) met ei koffie
7.     Plak rijst met ijs

Banh mi zijn de overheerlijke broodjes die je hier krijgt. Het is een baguette met kip/varken/paté en vervolgens een korianderblaadje dat het afmaakt. De ei koffie is ook een specialiteit van Hanoi. Hierbij wordt er een rauw ei in de koffie gedaan. Volgens mij ben ik een van de weinige die dit niet zo lekker vind maar weer iets wat ik heb geprobeerd.
Als ik terug kom in het hostel herkennen ze me meteen van de vorige keer en vragen ze naar mijn tripje op Cat Ba Island. Ze zijn bezig met de voorbereidingen van kerst en ik help ze mee met het knutselen van een kerstboom. Het is een vreemd idee dat het al bijna kerst is ik zit helemaal niet zo in de sfeer als normaal. Later op de dag loop ik het centrum in en ga ik ergens koffie drinken. Er loopt een Vietnamese meid rond met een camera en vraagt of ze bij me mag komen zitten. Heel veel jongeren doen dit hier om hun Engels te verbeteren. Als ze vertrekt geeft ze me nog een armbandje als cadeautje. Mijn arm begint langzaam vol te raken en dat terwijl ik normaal nooit sieraden draag. Als ik op de 24ste door het centrum loop is het vol met kleine kerstmannetjes. Volgens mij zijn alle basisscholen erop uitgetrokken om met de kinderen naar het meer te gaan. De kinderen lopen rond in de kleren van de kerstman en er worden 100 foto’s gemaakt. (Helaas niet door mij want ik heb zowel mijn camera als telefoon niet bij). Op kerstavond is het dan toch een beetje kerstmis het hostel waar ik verblijf organiseert een klein feestje. We krijgen een les in het maken van loempia’s en er worden frietjes uitgedeeld. Ook kan de warme chocolademelk en gratis bier niet ontbreken. Er worden verschillende (drank) spellen gedaan en aan het einde is er een loterij met gratis eten/drinken te winnen.
Op tweede kerstdag, wat blijkbaar echt een Nederlands ding is, vlieg ik weer richting het zuiden. Het is even spannend want er is een tyfoon op komst deze heeft in de Filipijnen al flink wat schade aangericht. Gelukkig voor de Vietnamezen heeft de wind zich gedraaid en komt de storm niet aan land. Mijn vlucht naar Saigon gaat dan ook gewoon door. Het is een vele grotere en drukkere stad als Hanoi wat het voor mij dan ook minder gezellig maakt. Ik blijf hier dan ook niet te lang… ik verdwaal nog een laatste paar keer in de straten van Vietnam en vind ook mijn weg weer terug naar het hotel. En dan is het tijd, tijd om weer terug te gaan naar huis. Mijn belevingen in Azië zitten erop ik heb prachtige momenten meegemaakt en geweldige ervaringen opgedaan. Nu is het tijd om hier thuis mee verder te gaan.

Cảm ơn, Terima Kasih, Thank you

IMG_5437

1. Angelique:
    5 januari 2018
    Maud, je hebt een geweldige reis gehad, we hebben genoten van je verhalen.
    Dit vergeet je nooit meer! Fijn dat je weer terug bent!
  2. Nicole:
    5 januari 2018
    Top meid! Fijn dat je terug bent. Maar wat een waanzinnige reis en ervaring.
    Hopelijk tot snel.
  3. Oma:
    5 januari 2018
    Welkom thuis, Maud! Deze reis verbreedt je kijk op de wereld en verrijkt je persoonlijkheid. Ik zit te wachten jou te zien en al het belevingen waarover je had geschreven samen met jou te beleven! ❤oma Baolder
  4. Marij:
    5 januari 2018
    Ha Maud, wat heb jij veel meegemaakt , gezien , geproefd, gereisd, vrienden gemaakt, kinderen blij gemaakt.... noem maar op!
    Super zoals jij de dingen hebt beschreven, we hopen je snel weer te zien. Wij willen heel graag de foto’s zien en je verhalen horen!
    Dieke knoevel van alle koningkjes 😘
  5. Chris en wies:
    6 januari 2018
    Maud, bedankt dat we mee mochten genieten van je avontuur!
    Blijf vooral verder dromen, heel veel geluk voor de toekomst!
    Liefs, Chris en Wies
  6. Kitty:
    7 januari 2018
    Maud, super fijn dat je weer gezond en wel terug bent. Bedankt voor je mooie verhalen. Dieke knoevel van Alex en mich
  7. Peggy:
    9 januari 2018
    Fijn dat je weer veilig thuis bent! Hopelijk kun je nog veel nagenieten...