#27 Tam Coc, Ninh bình

20 december 2017

Om 04:00 kom ik aan in Ninh Binh, super donker en niemand te bekennen. Blijkbaar moet ik in Tam Coc zijn het dorpjes ernaast. Ik ben niet de enige en gelukkig is er iemand die ons kan brengen. Met z'n vieren proppen we ons op de achterbank van een oude jeep. De man van het hostel staat mij al op te wachten. En nog geen tien minuten later zit ik op het terras van de homestay. Helaas is er geen bed vrij en moet ik wachten tot er iemand is uitgecheckt. Na een half uurtje komen er nog twee andere Nederlanders dus heb ik enigszins wat gezelschap. Na een mega ontbijt besluiten we een stukje te gaan fietsen om de tijd te doden. We besluiten ons om te draaien het is behoorlijk koud en de fietsen zijn natuurlijk niet van Nederlandse kwaliteit. Gelukkig is het bed gauw genoeg klaar en is het tijd voor een dutje. Voor het avond eten hebben we weer een leuk groepje verzameld. Ik ga voor het lokale gerecht wat hier bekend is, geit. Eigenlijk smaakt het gewoon naar vlees. We sluiten de dag af met een biertje bij het kampvuur.

Rond 9 uur zit ik weer klaar voor het mega ontbijt. Tijd om een scooter te huren en de omgeving te verkennen. Als eerste op zoek naar een tankstation, gezien de scooters altijd zonder benzine komen. De eerste zijn we blijkbaar al voorbij gereden. Oepsie want dan staan we stil met een scooter rijd ik verder naar het tankstation en met wat gebaren en gebrekkig Engels krijg ik een flesje benzine mee. Zo nu kunnen we verder. Via een totale maar prachtige omweg komen we aan bij onze eerste bestemming. We maken een boottrip door verschillende grotten. We komen de Nederlanders van gisteren tegen en nog een ander stel. Samen gaan we lunch zoeken. Het valt me wel op dat Nederlanders altijd wel wat te klagen hebben. Ook over de dingen die je eigenlijk wel kunt verwachten als je in een land bent als Vietnam. Achja, we rijden door naar de pagode en dan weer naar de homestay.

Vandaag is het weer tijd voor een relax dagje ik merk dat ik snel moe word. Waarschijnlijk door alle indrukken die ik krijg en elke dag wel ergens naar toe ga. Tot een uur of 12 hang ik rond in de kamer en dan word er aan geklopt. De vrouw van de homestay vraagt/zegt:"lunch, with the family". En zo zit ik aan de lunch met de twee kinderen en vrouw. Er worden weer heerlijke Vietnamese gerechten op tafel getoverd. Smullen! Hierna ga ik weer een stukje rijden opzoek naar de Mua Cave. Na een stuk of 500 trappen heb ik een prachtig uitzicht op het gebergte waar ik gisteren nog onderdoor ben gevaren. Eigenlijk zou ik vandaag al verder gaan maar ik ben een andere meid tegen gekomen en we hebben besloten om samen verder te gaan morgen.

We zouden eigenlijk naar Cat ba Island gaan maar vanwege het regenachtige weer maken we eerst een korte tussenstop in Hanoi. Om 14:00 worden we opgehaald. De bus is redelijk luxe met een Indiase stijl. Alleen dit duurt niet lang we worden op een andere bus gezet vol met locals. We proppen ons achterin en kunnen meegenieten van een Vietnamese musical. Ik snap er niks van maar het gezang ondertussen klinkt wel geinig. Eenmaal aangekomen staan we op het busstation ver van het old quarter. (Onze bestemming). Het staat weer helemaal vol met mensen die je wel een taxi kunnen aanbieden. Eerst even rustig uitstappen en dan een plan trekken. We weten een grab (taxi) te bemachtigen en kunnen voor een goede prijs naar onze bestemming komen. Op de gok gaan we naar een hostel die eigenlijk al vol zit. Maar we hebben geluk er zijn twee mensen niet op komen dagen dus wij kunnen erin. Het is wel op de 7de verdieping dat zijn aardig wat trappen zeker na gisteren.

Onze eerste dag in de hoofdstad van Vietnam brengen we door met een bezoek aan de oude gevangenis. Hier werden de Vietnamezen en later de Amerikanen vastgehouden. We vervolgen onze trip naar de bioscoop. Voor nog geen €3,- kunnen we genieten van Star Wars. Wel durven we onze voeten niet op de grond te laten want we zien af en toe wat ratten rondrennen, ieuw.

De volgende dag is het eindelijk tijd voor Cat ba en hopelijk ook weer wat zon!

IMG_0905

1. Chris en wies:
    20 december 2017
    Maud, wij smullen van je verhalen en
    snappen dat je moe bent van al die indrukken!
    Lieve groetjes,
    Chris en Wies!