#28 cát bà island

26 december 2017

Het is tijd voor zon en dus Cat ba Island. De tours in halong bay zijn ontzettend duur en moet je ook nog op een boot slapen dus wij gaan naar het eiland. Terwijl we naar de haven rijden zien we eindelijk wat blauw tussen de wolken verschijnen. Eenmaal aangekomen gaat bus en al de boot op, ideaal niet te moeilijk doen. Alleen de inzittende moeten de bus verlaten en kunnen een rondje lopen op de boot. Ik heb me een schuil plekje gezocht waar ik niet te veel last heb van de koude wind en voor ik het weet zijn we al aan de overkant. Nog even een stukje rijden door prachtige natuur en dan staan we voor het hotel. Een iets wat zenuwachtige meneer helpt ons en laat ons de kamer zien. Prima, alleen even later als de kraan open gaat komt er bruin water uit ieuw... Nadat we hem even hebben door laten lopen word het water weer normaal, naja het is maar voor twee nachtjes.

Om 7:45 lopen we naar meneer Pineapple, hier hebben we gisteren een boottour bij geboekt. Samen met zo'n tien andere worden we in een klein busje gepropt naar de haven. Gelukkig begint het zonnetje al te schijnen! Het voelt wat lente achtig aan. De jas kan uit maar het is soms nog wat frisjes. Iedereen zet zich boven op het dek en we varen tussen de 1000 rotsen van de baai. Bij de eerste stop gaan we kajakken. We zouden een grot moeten zien met vleermuizen maar deze zien we niet. Desondanks is het wel leuk om even rond te dobberen. Als we terug zijn kunnen we ons een plekje op het dek in de zon bemachtigen. We zien de eerste mensen vanuit een andere boot al in het water springen brrr..... Na weer een stukje te hebben gevaren lunchen we tussen de rotsen in en dan mag ik er ook aan geloven. 1, 2, 3, plons in het water pfoee is dat even koud zeg. Een paar minuten blijf ik erin en ga dan weer terug te boot op. Gek genoeg heb ik het in mijn bikini warmer als met mijn kleren aan daarnet. Onze laatste stop is op monkey island. Hier kun je een berg op klimmen en genieten van het uitzicht. Ik heb wel al wat nare verhalen gehoren over de apen die er rond lopen maar we verzamelen de moed om toch te gaan. Op het moment dat we net willen aanlopen komt er een jongetje huilend aan met z'n familie. Hij is aangevallen door een aap en helemaal in paniek. Waarschijnlijk ook wel door de hysterische moeder die eromheen paniek zit te zaaien. Gelukkig gaan ze gauw weer terug en ik wacht fijn af tot mijn groep terug is. Geen berg met apen voor mij...

Deze komt de volgende dag. We huren een scooter en rijden naar het national park. De vrouw achter het loketje verzekerd ons dat het easy is en we het binnen een uur halen. Dat uur lukt ons inderdaad maar het is niet easy. We hebben een aantal keren wel even moeten uitpuffen. Het is een weg door een jungle achtig gebied alleen missen de dieren hier. Aan het einde zie je langzaam wat zon verschijnen tussen de blader daken heen. Wat een geweldig uitzicht! We zitten hier wel bijna een uur. Genietend van het uitzicht en de zon die onze huid opwarmt. De tocht naar beneden gaat een stuk sneller en dan is het alweer tijd om afscheid te nemen van dit eiland. We keren terug naar de drukte van Hanoi.