#25 Hội An

9 december 2017

Om 13:45 komt de bus ons ophalen. Samen met mijn kamergenootje reis ik naar Hoi An. In de bus komen we een Canadees tegen en hebben we een leuk gesprek mee. Alhoewel we af en toe wat boos aangekeken worden door de mensen die willen slapen... maarja het is ten slotte nog overdag denk ik dan. Tijdens het kletsen door moet ik me goed vasthouden. De wegen zijn slecht en de chauffeur rijd als een gek. In Nha Trang hebben we een tussenstop van 1,5 uur. Tijd voor een pizza en gelukkig een goede ook. Volgensmij kan ik blij zijn dat ik hier niet blijf overnachten want het staat vol van de zon zee strand toeristen.

Weer terug bij het kantoor worden we met z'n alle in een mini van gepropt. Ik moet zelfs plaats nemen op een plastic krukje. Gelukkig niet voor lang. Bij de grote bus aangekomen lig ik in het midden bovenin. Blijkbaar toch een goed plekje want een deel van de nacht slaap ik. Tegen 8 uur komen we aan in Hoi An. Mijn kamer is gelukkig al klaar en na een goed ontbijt en een douche is het tijd om de stad te verkennen. Ik wandel tussen de knusse gezellige houten gebouwtjes waar iedereen hun souvenirs probeerd te verkopen. Overal hangen lantaarntjes boven de straten. Wat een gezellig stadje. Helaas valt deze charme 's avonds in het niet. Overal is het vol met Chinese toeristen. Gelukkig vind ik wel een restaurant waar het rustig is. Na nog een kleine wandeling is het tijd om naar bed te gaan. Vanmorgen word ik om 8:15 opgehaald en samen met nog vier andere gaan we naar de markt. Ze verkopen hier vanalles beginnend met verschillende kruiden, witte en zwarte peper, kurkumma, chili poeder en sterrenmunt. We gaan verder richting de groentes waar iedereen een stukje bitter lemon proeft maar die sla ik toch even over. Verder door de markt aan de kant van de rivier verkopen ze vissoorten, kikkers en palingen. Vanuit hier stappen we op de boot en zien we hoe er met groote netten gevist word. De meeste vis word 's nachts gevangen. We stappen over op de kleine ronde bootjes. We varen een stukje in de rimboe van kokos en palm bomen. Als we verder gaan zien we overal plekken met bordjes voor kookles. Uiteindelijk ook die van ons. Met wat gewiebel klimmen we de boot uit en steken we de straat over. Daar staat een jonge pittige vietnamese meid klaar. Na een kopje thee is het tijd om de kokskleren aan te doen en de handen te wassen. Uiteindelijk maken we vier (heerlijke) gerechten, verse loempia's, vietnamese pannekoek, vleespotje voor bij de rijst en een papaya salade. Hopelijk onthoud ik dit nog allemaal als ik thuis ben. We krijgen uitleg hoe de pannekoek gegeten word met wat rijstpapier en sla. Dippen in vissaus en dan smullen. Aan het einde ontploft mijn buik van al het eten en is het tijd voor ee after diner dipje ;).

LRG_DSC01798

1. Chris en wies:
    9 december 2017
    Staat je goed mand! 😊
  2. Marij Konings:
    11 december 2017
    Ha Maud,

Wat schrijf je toch leuk en wat maak jij veel herinneringen!
    Ik kom graag een keertje proeven als je iets van al dat lekkers klaar maakt.