#26 Huế

15 december 2017

Om 7:30 komt een oud vies busje mij ophalen voor mijn volgende stop Hue. Als iedereen er in zit worden we weer overgedragen naar een grote slaapbus. Ik krijg amper wat mee van de reis, heerlijk dutten zo. In Hue schijnt het zonnetje dus mijn vest kan wel uit! Na een wandeling van 15 minuten kom ik aan bij mijn hostel. Ik kan meteen mijn kamer in en dut nog even verder. Volgens mij had ik het nodig.

Het is te druk in de stad om scooter te rijden dus maak ik een lange wandeling richting de citadel. Helaas neem ik de totaal verkeerde weg waardoor ik me moet omdraaien en een heel stuk terug moet. Ik besluit een taxi te nemen. De citadel is mooi maar ook oud. Ze zijn aan het renoveren en op sommige plekken worden kapotte bakfietsen neer gezet en niet meer naar om gekeken, jammer. Op mijn weg terug ben ik wat flauw helemaal vergeten om lunch te eten. Ik neem een kop koffie en wat suiker voor snelle energie. Ik kijk mijn ogen uit op de T splitsing zoveel scooters en auto's rijden daar. En niet gewoon allemaal netjes in een rijtje alles kris kras door mekaar heen.

Het is tijd voor avond eten. Ik zoek het plekje op wat mijn hostel me heeft aangeraden, traditional Vietnamese food. En daar hebben ze zeker gelijk in. Het zit vol met Vietnamezen en geen buitenlander te zien. De menu kaart is in het Engels en daar blijft het bij. Ik besluit een Vietnamese pannenkoek te bestellen en in een bananenblad gekookte rijstmeel met daarin een stukje varkensvlees en garnaal. Ik begin met de pannenkoek als de serveerster met ze klungelen neemt ze wat stokjes en laat ze me zien hoe ze ze hier eten. Blijkbaar weer anders als in Hoi An. Ook het eten van de rijstmeel is een bijzondere ervaring. Door het koken in bananenblad word het een hele flubberige substantie. Na het eten heb ik nog geen zin om terug te gaan naar het Hostel en besluit ik op zoek te gaan naar een biertje. Ik kom uit bij een ander hostel in het centrum met allemaal attributen van Mister Bean en raak al snel met wat andere aan de praat. De avond word afgesloten met chunky chips (wat blijkbaar gewoon Belgische frieten zijn) en een potje jenga.

Vanmorgen heb ik geen zin om iets te doen en blijf ik lekker liggen. Na een rondje door de stad neem ik een taxi naar de tombes. Wat ik persoonlijk een stuk mooier vind als de citadel. De taxi waarmee ik gekomen ben heeft op me gewacht zonder er wat voor te vragen. Erg lief want dat doen ze hier normaal niet. Ik geef hem wat fooi en hij is helemaal verbaasd.

In het hostel heb ik een gesprek met de eigenaar een 30 jarige vrijgezel die het te druk heeft met zijn ondernemingen voor een vrouw. Zijn familie is naar de Amerika verhuisd maar dat wilde hij toch liever niet. Ondertussen ons gesprek komt er een nieuwe gast binnen en een nieuw kamergenoot voor mij. Samen trekken we er op uit naar het verlaten waterpak. Het schemert al als we er aan komen en dat maakt het wat extra spannend. Het ziet er indrukwekkend uit alles is achtergelaten zoals het een aantal jaren geleden was. Ook vanavond is het weer tijd voor local food, heerlijk.

Ook vandaag had ik me weer voorgenomen om uit te slapen maar helaas lukt dat niet helemaal. Vroeg in de morgen komt er een nieuwe gast en deze maakt bam het licht aan en word vervolgens ook niet meer uitgemaakt. Dan maar opstaan voor het ontbijt.  Een heerlijke bananenpancake. Hierna is het alweer tijd om mijn tas in te pakken want ik ga weer door naar de volgende plek.

IMG_5662