#14 Een dag uit mijn week

21 september 2017

De eerste keer dat ik wakker word is rond een uur of vijf. Alle moslims zitten klaar voor hun gebed en waar je ook slaapt dit zul je horen. De arabische klanken klinken door de straten en laten me dan weer in slaap dommelen. Mijn wekker zou om 8 uur gaan maar ik ben eerder wakker. Het is allang licht en de zon begint goed op te warmen. Met een nog slaperige kop sta ik op en loop ik naar beneden voor het ontbijt. Twee boterhammen gaan de toaster in en worden hierna besmeerd met pinda pasta. Een goddelijke combinatie. Na dit ontbijt zorg ik er voor dat ik me kan vertonen. Dit betekend een t-shirt met een niet te lage hals en tot over mijn schouders. En een lange broek aah dat wordt zweten denk je dan. Maarja dat is het hier sowieso lange of korte broek het is warm.

Weer beneden begin ik met het voorbereiden van mijn lesprogramma. Vandaag gaan we het hebben over introductie. Mezelf introduceren, regels in de klas en hoe introduceer je jezelf.

Rond een uurtje of 12 wordt er voor een warme lunch gezorgd. Boterhammen doen ze hier niet aan twee keer op een dag. Alleen maar beter denk ik dan. Ik klets nog wat na met een andere vrijwilliger en wissel wat ideeën uit. Om 14:10 staat de chauffeur klaar om ons naar school te brengen. Het is zo'n 45 minuten rijden. Waarin je van alles tegenkomt rijstvelden, winkeltjes, eetwagentjes, koeien, paard met wagens maar vooral heel veel (toeterende) scooters.

Op de school aangekomen is het wachten op de studenten. Deze leven blijkbaar niet met een tijdschema zoals wij dat doen. Helaas zijn er vandaag maar twee studenten gekomen vanuit mijn klas. Toch ga ik de les in want zij willen graag wat leren. Na een aantal minuten komen er nog twee leerlingen binnen. Het blijkt allemaal erg lastig wat ik ze wil uitleggen en snappen me slecht tot niet. Ik besluit ze een papier te geven waarop ze een brief kunnen schrijven aan mij. In deze brief moeten ze zichzelf voorstellen. Na 20 minuten is het even pauze en lopen ze met brief en al mijn klas uit. Even weet ik niet meer wat ik moet. Hoe wil ik op deze manier les gaan geven. In de les waar ik vorige week heb gekeken konden ze toch allemaal wel enigszins een woordje Engels.

Tot mijn grote opluchting komt na de pauze ook de rest van mijn leerlingen naar binnen en is de klas gevuld met zo'n 15 studenten. Dit maakt het een stuk makkelijker en kan ik eindelijk de les geven die ik in mijn hoofd had. De klas helpt goed mee en hier en daar kan zelfs een grapje gemaakt worden.

Eenmaal thuis staat er weer een heerlijke nasi goreng klaar. Na het eten wordt er even nagekletst en een spelletje uno gespeeld. Rond 21:00 heeft de dag voor mij lang genoeg geduurd en besluit ik te gaan slapen.

3225C23C-4164-452B-B87C-A831A50351EB

1. Mariet en Paul Niessen:
    27 september 2017
    Hallo Maud,

Terug van vakantie zien we je reisverhalen. Fijn voor jou dat het je zo goed bevalt. Dat maken we tenminste op uit je reisverhalen. Het zal evengoed flink wennen zijn in een totaal andere cultuur waar de islam een bepalende rol speelt. Dat betekent dus ook een beetje balanceren tussen jouw en hun opvattingen.
    Wij hebben een mooie vakantie gehad, veel gezien, een leuke vakantiewoning en redelijk weer.
    Wij wensen je veel succes en hopen van harte dat je er goed zult wennen. Tot schrijfs!