#13 hygiene education, met 45 leerlingen...

17 september 2017 - Lombok, Indonesië

Vandaag is mijn eerste lesdag op de primairy. Ik heb nog geen info ontvangen dus probeer ik zelf iets van een introductie te bedenken. Ik merk dat het me en beetje frustreert maarja dat zal de gang van zaken  hier wel zijn. In de middag rijden we naar de scholen en valt het me pas op hoe ontspannen ik ben. Ik weet van een aantal jaren terug dat ik het verschrikkelijk vond om voor een groep mensen te spreken maar nu valt het mee. We zetten eerst de andere vrijwilligers af op de High school en dan een paar meter verder is de primary school. Aangekomen op de school blijk ik een erg grote klas te hebben ongeveer 40 leerlingen van rond de 10 jaar. Het is lastig voor hun om mezelf duidelijk te maken dus word het een Engels lesje over delen van het lichaam.

Thuisgekomen heb ik de mail met informatie ontvangen en kan ik me voorbereiden voor de volgende klas. Deze gaat over het onderwerp bacteriën. Het eerste deel van de les is weer een halve Engels les maar het tweede deel is meer leuk. Iedereen krijgt een beetje babypoeder in hun handen wat bacteriën moet voorstellen. Dan mogen ze niezen. De kinderen gooien het poeder in de lucht, lachen en schreeuwen. Wat kan ik hiervan genieten al deze lachende gezichtjes. In de avond krijgen we weer geweldig eten. Het verbaasd me hoe goed de mannen hier kunnen koken! Zelfs de volgende dag, spaghetti kunnen ze heerlijk maken.

De woensdag staat in het teken van handen wassen. Gezien de vele leerlingen word het een chaos. Maar zo gaat het eenmaal dus probeer ik het te accepteren. Uiteindelijk heeft toch bijna elke leerlingen zijn handen gewassen. Samen met mijn begeleider bespreek ik de afgelopen week en zien we allebei in dat dit geen doen is. Rond de 45-50 leerlingen van 4 verschillende niveaus is lastig. Samen komen we tot het besluit dat ik volgende week verder ga op de High school met Engels geven. Hier kan ik "alleen" les geven en zal naar mijn idee ook veel zinvoller zijn. In de avond krijgen we een les Pencak silat. Het is leuk om te sporten en even te focussen op totaal iets anders.

Vandaag is de dag iets anders ingedeeld gezien de leraren van de high school in de middag een training hebben. In de ochtend mag ik mee kijken bij de kindergarten. Het is grappig om te horen dat ze hier dezelfde melodieën gebruiken als ik vroeger heb geleerd. Vanuit de kindergarten gaan we direct door naar de primary school en high school. Het is de laatste les dus ik laat het een beetje gaan. Ik heb een klein toetsje gemaakt waaruit blijkt dat de kinderen toch wel iets hebben opgepikt. Als ze deze klaar hebben mogen ze een kruiswoordpuzzel maken en aan het einde van de les maken we een groepsfoto. De Engels les op de high school is nog niet klaar dus ik kan meekijken in de klas waar ik volgende week les ga geven. Ook hier worden allemaal foto's en selfies gemaakt. Ik word half verblind door alle flitsers hier.

Dit weekend staat voor mij in het teken van ontspanning op zaterdag gaan we naar het strand. Waar ik een verse kokosnoot krijg. Deze smaakt nog precies zoals ik het me herinner en het vruchtvlees smaakt zelfs nog beter dan de melk. Het is een dag met weinig bewolking en ondanks dat ik vaak de zee in spring voor verkoeling raak ik een beetje oververhit. Dat word thuis onder de koude douche. De afsluiter van het weekend is een massage. Pfoee wat kunnen die tere handjes van Indonesische vrouwen toch hard masseren. Maar aan het eind lekker ontspannen spiertjes.

Ik ben weer helemaal klaar voor volgende week. Nieuwe start nieuwe kansen!

IMG_3788

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peggy:
    18 september 2017
    Ik voel bijna de ontspannende werking van de massage ;-)
    Fijne week weer!
    Groetjes, Chris en Wies
  3. Marij Konings:
    19 september 2017
    Ha Maud,
    Respect hoor, 40 kindjes!
    Wat schrijf jij leuk, ik zie het zo voor me.
    groetjes van Marij en de ganse bubs
  4. Dirk:
    25 september 2017
    Je zou die kinderen nieuwsgierig moeten maken. Zij zijn enkel gewoon aan het argument van autoriteit, zoals de meeste Indonesische mensen. Je moet hun leren vragen te stellen, zelf nadenken, bijvoorbeeld hun vragen "waarom is de hemel blauw?" (zie hier in het Indonesisch :

Mengapa langit berwarna biru?

Atmosfir bumi mengandung molekul gas kecil dan partikel (butiran) debu. Sinar matahari yang memasuki atmosfir tersebut bertemu dengan molekul gas dan partikel debu tadi. Warna sinar yang memiliki gelombang sinar lebih panjang seperti merah dan kuning, dapat melewati dan menembus molekul gas dan debu tadi. Tetapi warna biru yang memiliki gelombang sinar lebih pendek dipantulkan kembali ke atas atmosfir. Itulah mengapa langit terlihat berwarna biru. Prinsip yang sama berlaku juga dengan air di laut atau danau yang terlihat berwarna biru.

Of leg uit waarom een appel van de boom valt (zwaartekracht, die ook buiten de aarde voorkomt)