#12 Introductionweek

9 september 2017

Na weken van wachten en ongeduld is mijn avontuur eindelijk begonnen. Ik ben aangekomen op Lombok en heb sindsdien niet anders gedaan dan genoten. De introductieweek start met een rondje door Senggigi. We lopen door de lange straat en ik kan me amper wat herinneren. Even denk ik dat we langs het straatje komen van de kampung(loco) maar ik twijfel. Achja hier kom ik later weer terug.

We gaan ergens zitten met een prachtig uitzicht op de zee en een paar minuten later stopt een auto. Er komen verschillende Indonesische mannen uitgelopen. Blijkbaar komen ze van Java en willen ze allemaal op de foto met mijn huisgenootje en mij... hebben we dit ook weer mee gemaakt.

In de middag heb ik gelukkig vrij en is het tijd voor een dutje. De lange reis, de hitte en het tijdsverschil maakt me toch behoorlijk moe.

De volgende dag begint met het maken van ketupat. Dit is een gevlochten bakje gemaakt van het blad van de kokosboom. In de bakje koken ze rijst voor ceremonies. In de middag kletsen we wat over de projecten en gaan we aan de slag voor het avond eten. We maken tempé, curry en pisang goreng. (Gebakken banaan I love it).

Woensdag morgen begint met een les Bahasa. Ik krijg verschillende woorden en basiszinnen geleerd. Maar het is nog niet zo gemakkelijk om dit te onthouden. Een paar uur later zijn we onderweg naar een moskee. Hier komen we een man tegen die ons verschillende dingen verteld over het geloof en ons enigszins probeert te bekeren maar helaas miet voor mij ;).

Ook de volgende morgen beginnen we met Bahasa class. Er komen nog meer woordjes bij. S 'middags bezoeken we een pottenbakkerij en weverij. Ik mocht zelf ook een klein kunstwerkje maken van klei. En zelfs mijn eerste duik in de zee is genomen. Wat hou ik hiervan het ontspannende geluid van het water dat over het land glijd en weer terug de zee in word getrokken.

De introductieweek word op vrijdag afgesloten met eerst een bezoek aan de forever young temple.  Een boeddhistische tempel waar je kunt drinken van heilig water dat direct uit de Rinjani komt. En als laatste een bezoek aan de High School waar twee van de vrijwilligers al hun eerste week erop hebben zitten. In de klas waar ik mee kijk willen ze graag oefenen met gesprekken. Dus mogen ze mij verschillende vragen stellen. Het voelt alleen wat vreemd om aangesproken te worden als Miss Maud. Weer thuis word de week en les nog geëvalueerd en hierna is het tijd om naar bed te gaan...

selamat tidur

4F1CC362-7B6C-40ED-8C36-B8124B5422F5

1. Joep:
    9 september 2017
    Ziet er goed uit! Naast Hotel Aruna is een heel kleine brug, meteen daarnaast zie je een boog met de tekst Dusun Loco. Daar inlopen en na 200 mtr. ben je in de kampung. Heel veel plezier en succes!!! Kom je bij restaurant Taman (midden in Senggigi) vraag dan naar Alex. Hij werkt daar en is de oudere broer van Nurul. Hij kan je met haar in contact brengen. Dieke knoefel van ons tweetjes. Joep en Marijke
  2. Chris en wies:
    Ha Maud,
    Wat leuk iets van je te horen, maar nog belangrijker dat het zo goed bevalt!
    Mooie foto's vooral het weven spreekt me erg aan.
    Succes en plezier verder.
    Heel veel groetjes uit een nat en koud Venlo.
    Chris en Wies
  3. Oma:
    9 september 2017
    Hoi Maud! Het avontuur is begonnen! Mooi verslag. Ga lekker genieten van elk moment. Lieve groet, oma Baolder
  4. Nonkel Sjraar:
    11 september 2017
    Vanaaf no steisse in mien telefoon as Miss Maud
  5. Jolijn, Lia en Elle - team VW Travel Active:
    11 september 2017
    Selamat sore Miss Maud ;) Fijn om te lezen dat het tot nu toe goed bevalt! Succes met je vw de komende weken.
  6. Peggy:
    13 september 2017