#03 Ik ga wel!

24 december 2016

Onlangs gaan er wat negatieve verhalen de ronde over vrijwilligerswerk in het buitenland. Toch kies ik er voor om wel te gaan. Van jongs af aan wil ik al een bijdrage leveren aan de zorg en ontwikkeling van de mensen.
Zoals in mijn eerste blog te lezen heb ik mijn eerste stap 10 jaar geleden genomen. Door sponsor te worden van Proyek Campung Loco. Een volgende stap die ik daarin heb ondernomen is het volgen van de opleiding SPW (persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen). Deze opleiding heb ik in 2015 succesvol afgerond. Ondertussen werk ik al 2,5 jaar op een woongroep voor mensen met een verstandelijke beperking van Daelzicht. En nu heb ik de keuze gemaakt om vrijwilligerswerk te gaan doen in Azië.
Dit vrijwilligerswerk word mogelijk gemaakt door de organisatie: Travel Active. Ik heb hun dan ook een paar vragen gesteld wat zij eraan doen om dit werk zo goed mogelijk te laten verlopen.

• Bewust.

De organisatie gaat bewust om met de begeleiding van vrijwilligers die naar het buitenland gaan. Er moeten namelijk verschillende stappen worden ondernomen voor vertrek.
Er is een persoonlijk interview hierin komt motivatie, ervaringen, achtergrond, interesses en het vrijwilligersproject aan bod. Ook moet je een CV en VOG aanleveren.

• Verantwoord.

Travel Active benoemd oprecht betrokken te zijn bij vrijwilligerswerk op een verantwoorde en goede manier te organiseren. Het is een culture uitwisseling waarbij zowel de vrijwilliger als de mensen op het project van elkaar leren en begrip krijgen voor elkaar.

Je gaat een verdieping aan over het land en de cultuur waar je naartoe wilt. Het aanpassen aan de lokale gewoontes, kleding, gebruiken, beleefdheids- en omgangsvormen. Dit soort zaken staan allemaal in een handboek.

• Voorbereidingstraining.

Als deelnemer word ik verplicht deel te nemen aan een voorbereidingstraining van een onafhankelijke stichting (bv. Muses). Hier wordt ingegaan op het werken met kinderen. Er is ook een verdiepende training "Wijzer met kids". Hierin leer je alles over de ontwikkeling van een kind in een ontwikkelingsland en de hechting bij kwetsbare kinderen.

Zie ook de visie van Travel Active:

• Partnerorganisaties.

Het is van belang vrijwilligers goed voor te bereiden en te begeleiden. Dit word in samenwerking gedaan met lokale partnerorganisaties. Deze organisaties zijn goed op de hoogte van de lokale omstandigheden en ontwikkelingen. Er word vaak al jarenlang samengewerkt en er zijn regelmatige bezoeken. Ook is er direct contact met de projecten waar vrijwilligers naar toe gaan. Bij aankomst regelen ze een oriëntatie en begeleiding tijdens het verblijf.

• Verantwoording bij vast personeel.

Te allen tijden heeft het vast personeel de verantwoording over de kinderen. Ervaring en een opleiding rond dit werk is een pré. Dan kun je pas echt mee draaien met de dagelijkse werkzaamheden. Zonder deze ervaring is je takenpakket vooral gebaseerd op aanvullende en ondersteunende werkzaamheden voor het lokale personeel.

• Vol is vol.

Er word rekening gehouden met het aantal vrijwilligers op een project. Bv. op een groep van 20-25 kinderen worden geen 5 vrijwilligers geplaatst.

• Better Care Network Netherlands.

BCNN staat voor Better Care Network Netherlands. Als vrijwilliger ontvang je uitgebreide informatie over het vrijwilligerswerk en de richtlijnen volgens BCNN. Zij willen vrijwilligers bewust maken van het feit dat werken met kinderen in het buitenland een enorme impact kan hebben. Er worden adviezen en richtlijnen gegeven hoe je hier verantwoordelijk mee kan omgaan. Travel Active staat achter deze richtlijnen en hecht veel waarde aan de samenwerking.

• Evaluatie.

Ten slotte als je eenmaal terug bent in Nederland wordt er van je verwacht dat je een evaluatie invult. Indien nodig kunnen ze deze informatie terugkoppelen naar een project. Veel oud vrijwilligers helpen dan ook bij het geven van voorlichting aan nieuwe vrijwilligers.

Als laatste nog een bedankje aan iedereen die al een bijdrage heeft geleverd aan Help Maud Helpen! Momenteel zit ik op 35% van mijn einddoel wat betekend dat ik al 39 dagdelen kan gaan helpen.

Help jij mij helpen?

www.dreamordonate.nl/8850-help-maud-helpen