#20 krokodilletje erbij?

12 november 2017

Maandag begint de week alleen met mijn coördinator Vy maar daar komt 's avonds verandering in. Er komt iemand bij die hetzelfde programma gaat doen als mij. Dinsdag maken we er dan ook een productief dagje van. In de ochtend helpen we de kinderen in de klas met schrijven. De letters zijn d.m.v. Puntjes uitgezet en samen met de kinderen trekken we deze over. Hierna helpen we weer in de andere klas met eten geven. Dit is even een struggle gezien een van de meiden die ik eten geef haar hoofd constant in de kom vol eten legt. Na de pauze helpen we met iedereen omkleden en staartjes maken bij de meiden.

Al de hele dag en vooral avond ben ik aan het hoesten, ik word zelfs een beetje hees. Op woensdag besluit ik dan ook thuis te blijven. En ook donderdag is niet zo'n heel productieve dag. Gelukkig voel ik me in de avond wat beter. Want we zijn uitgenodigd om met de studenten loempia's te gaan eten. Met een groepje scooter rijden we richting het centrum van Phan Thiet. En ergens in een straatje ligt een "restaurant". Een open ruimte met allemaal kleine plastic tafeltjes en stoeltjes zoals in de kleuterklas. Dit zie je trouwens overal hier. Wij worden op de oprit van de buren gezet. Ik moet zeggen de mini stoeltjes zitten nog best comfortabel. En dan komt het er worden borden met groentes, vlees en rijstbladeren op de tafels gezet. We mogen onze eigen loempia's rollen! Erg leuk idee om ook thuis te doen. (Onthouden!) want het is helemaal niet zo lastig. Na de loempia's komt het toetje we rijden door naar een stukje stoep waar een vrouw staat met een kraampje en wat stoeltjes. Het is tijd voor een suger cane juice. Dit is een drankje gemaakt van het sap van suiker riet. Met wat limoen en ijs is dit best goed te drinken. Vrijdag nog een dagje werken en 's avonds lekker luieren in bed want helemaal fit ben ik nog niet.

Vandaag kan ik gelukkig uitslapen want het is weekend! Als we alle drie wakker zijn nemen we de bus naar Mui Ne. We gaan op zoek naar de zandduinen maar blijkbaar zijn we de eerste al voorbij oeps. Dan maar door naar de rode zandduinen, van een afstandje lijken ze oranje maar dichtbij gewoon geel. Persoonlijk vind ik het niet heel speciaal maar wel leuk om een keer gezien te hebben. We pakken de bus weer terug wat meer richting het centrum. We komen uit bij de fairy spring maar dat moet nog even wachten. Ik vind dat het eerst tijd is voor de zee! En even later heb ik mijn duik genomen in de Zuid Chinese zee. Helaas geen gezellig strand met plekjes om te zitten maar we mogen niet klagen. Wat er wel is de strandvrouwtjes met hun: "massage?massage?". Nah liever niet, en zeker niet als ik zie dat er iemand helemaal naakt ligt... lekker genieten zeg als iedereen je zo ziet.

Na een heerlijk dutje op het strand is het tijd voor mie. Even wat anders, rijst is best lekker maar twee keer op een dag is iets te veel van het goede. En dan is het tijd voor de fairy spring. We lopen onder een bruggetje en hoor dan dat we door water heen moeten. Even denk ik ieuw beetje vies maar een paar meter verder blijkt het eigenlijk super tof. Het water is over het algemeen best schoon en lekker verfrissend! De tocht lijkt te beginnen in een tropisch oerwoud en even later veranderd de linkerkant in prachtige duinen. Ik sta weer even versteld van wat de natuur hier heeft gecreëerd. Deze duinen zijn wel degelijk rood!

Rond 5'en nemen we de bus terug naar de uni om ons op te frissen. We gaan met een van de studenten naar het food festival in Mui Ne. Er zijn allemaal kleine kraampjes met bbq achtige hapjes. Ik vind het wel een beetje jammer dat de plaats hier is overgenomen door de russen. En niet alleen vakantie gasten maar ook eigenaren van restaurants en bars. Maar terug naar het eten want dit is ook weer een aparte ervaring. Het is niet alleen maar rund en varkensvlees. Hier en daar zie je ook kikker er tussen liggen en zelfs krokodil. In een gesprek met Vy en de student blijkt dat voor mij de gekste dingen hier heel normaal is om te eten. Denk aan; kat, hond, slang of hagedis. Ik weet nog niet of dit aan mij is besteed...

De avond sluiten we af met een tiger biertje (gebrouwen door onze Heineken) bij dragon beach. Een leuke club, goede dj, zwembad en beanbags met uitzicht op zee!

Vandaag nog even een handwas doen, want een wasmachine is ver te zoeken. En de rest van de dag lekker luieren zodat er morgen weer hard gewerkt kan worden.

IMG_5030

1. Chris en wies: